Méregteleníts mozgással!

Van egy egyszerű, de nagyszerű módja, hogy beindítsd a tested méregtelenítését önsanyargató diéták nélkül: Kezdj el mozogni!

Természetesen nem kell mindenkinek maratont futni, de mindenki képes –önmagához képest– egy kicsivel több aktivitást bevezetni az életébe. A titok annyi, hogy meg kell találni azt, amit szívesen csinálunk, amiben örömünket leljük, mert ha hosszú távon nem tudjuk fenntartani, akkor mit sem ér. Aztán meg, ki tudja, még az is lehet, hogy úgy megszeretjük, hogy ma-holnap azt vesszük észre, már nem is tudunk nélküle élni. Én így voltam a jógával…

Ebben a cikkben már adtam néhány egyszerű tippet a tavaszi tisztító kúrához, de ahhoz, hogy egészségesek legyünk és távol tartsunk magunktól mindenféle keringési betegséget nem elég a táplálkozásunkra odafigyelni, mozognunk is kell.

Fontos, hogy olyan mozgásformát válasszunk, ami nem csak egy-egy izomcsoportot mozgat meg, hanem a szervezet egészére, így a szív-érrendszerre is hatással van. Ilyen lehet egy kiadós, tempósabb séta, a nordic walking, a kocogás (amennyiben nincs túlsúlyunk), a tánc, az úszás vagy akár a kerékpározás, amik bárki számára elérhető mozgásformák.

Ne feledjük el, hogy a rendszeres mozgás a belső szerveinket is edzi, különös tekintettel a szívünkre.

A szív maga is egy nagy izom, melyet ugyanúgy formában kell tartani, mint más egyéb izmainkat. Ha a szív elgyengül, akkor nem tudja elég oxigén-dús vérrel ellátni a szerveinket.

A rendszeres testmozgás csökkenti a nyugalmi pulzust, vagyis a szívünk nemcsak erősebb, de hatékonyabb is lesz tőle, nem kell annyit vernie ahhoz, hogy ugyanazt a hatást elérje. Ennek köszönhető, hogy az élsportolóknak, atlétáknak jóval az átlag alatti a nyugalmi pulzusa A szív hatékonyabbá válásával a hétköznapi feladatok is könnyebbé válnak. Könnyebb lesz lépcsőt mászni, sétálni, cipelni egy nehéz csomagot vagy éppen a busz után futni!

Az erősebb szív erősebben is ver – ez logikus -, így egy-egy szívdobbanással több vért tud átpumpálni saját magán. A vércsere felgyorsul, a sejtjeink könnyebben jutnak friss vérhez, ami meggyorsítja a sejtek működését, regenerációját.

Az izzadás fontos és segít nekünk a mérgek kivűálasztásában!

A mai ember valami gusztustalan és bosszantó dolognak tartja az izzadást, és akár veszélyes kemikáliákat is hajlandó bevetni annak érdekében, hogy megszüntesse. Tény, hogy vannak olyan helyzetek, amikor nagyon kellemetlen tud lenni, ez azonban nem változtat a tényen, hogy a verejtékezésnek, -ahogy a többi kiválasztásnak is-, fontos szerepe van. (Olvastam olyan orvosi publikációt, melyben a szakemberek az egészségünk nélkülözhetetlen feltételének tekintik, hogy naponta legalább egyszer jól megizzadjunk!)   

A verejtékkel körülbelül 800 különféle anyagot választ ki bőrünk! Ez iszonyatosan nagy szám! Értelemszerűen az izzadás fokozásával a méreganyagok kiválasztása is fokozható. A verejtékezést elősegíthetik bizonyos táplálékok, szauna, melegítő pakolások és a mozgás.

Ami a táplálkozást illeti, a majoránna, a rozmaring, a gyömbér, valamint a meleg tea és a csípős fűszerek (nem való mindenkinek) izzasztó hatásúak. A növényi eredetű orvosságok közül a nyírfalevél, a fehér fagyöngy, a bodzavirág és -termés már évszázadok óta ismert izzasztószerek.

Azért van néhány kontraindikáció is: Folyadék- és ásványi anyagok hiánya, valamint szívbetegség esetén az izzasztást, mint gyógymódot nem szabad alkalmazni.

Ennyi kis kitérő után térjünk vissza a mozgásra!

Hogyan tudnánk becsempészni a saját- és családunk életébe? Elhatározás kérdése!

  • Itt a jó idő, cseréljük az autót kerékpárra!
  • Ha kisebb bevásárlásra indulunk, sétáljunk tempósan!
  • Ha van kutyánk, minden nap vigyük el sétálni!
  • Ha segít, szervezzük úgy, hogy a mozgás társas program legyen! Beszéljünk össze a szomszédasszonnyal, barátnőkkel, rokonokkal, és járjunk el együtt, így kapunk némi motiváció, ha egyedül nehezebben szánjuk rá magunkat.
  • Ne teljen el úgy nyaralás, hogy ne mozognánk: vízparton úszhatunk, erdő mellett kirándulhatunk.

    Tévedésben vagyunk, ha azt hisszük, az egész napos punnyadástól kipihentebbnek érezzük majd magunkat. Épp ellenkezőleg! Ha mozgással felélénkítjük a keringésünket nem csak a fizikai állapotunk, de még a kedvünk is jobb lesz.

Photo by Avelino Calvar Martinez from Burst 
Photo by Matthew Henry from Burst 

Leave a Comment

Az email címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük